12 گواهینامه برتر مدیریت پروژه
۱۳۹۹/۱۲/۲۱ تاریخ انتشار

چرا باید مدرک مدیریت پروژه را دریافت کرد؟

گواهینامه‌های مدیریت پروژه، می‌توانند به شکل گسترده در پیشرفت شغلی نقش داشته باشند. سازمان‌ها نه تنها ترجیح می‌دهند متخصصان معتبر را استخدام کنند، بلکه می‌خواهند پروژه‌های چالشی‌تر را یک مدیر پروژه صاحب دانش مدیریت کند. اگر با تجربه یا تازه‌کار هستید و سعی دارید از پله‌های ترقی بالا بروید، گواهینامه مدیریت پروژه همان چیزی است که نیاز دارید.

اگر هنوز متقاعد نشده‌اید مدرک مدیریت پروژه اهمیت زیادی دارد به ذکر دلایلی می‌پردازیم که اهمیت گواهینامه‌های مدیریت پروژه  در عصر کنونی را نشان می‌دهند.

دلیل 1: اعتبار جهانی

موسسه‌های مشهوری همچون (PMI) سرنام Project Management Institute  در کشورهای مختلف به شکل مستقیم یا از طریق آموزشگاه‌ها و نمایندگی‌های معتبر دوره‌های تخصصی آموزش مدیریت پروژه را برگزار می‌کنند و به افراد واجد شرایط گواهی‌نامه‌ تخصصی اعطا می‌کنند. وقتی از یک موسسه معتبر گواهینامه دریافت می‌کنید، این فرصت را پیدا می‌کنید تا از مهارت‌ها و تخصص خود در هر شرکتی در هر نقطه از جهان استفاده کنید. وقتی در صنعتی معروف و محبوب شوید، در واقع تایید و تصدیق جهانی را برای کار کردن در هر کجایی که بخواهید دریافت خواهید کرد. 

دلیل 2: افزایش چشمگیر حقوق و دستمزد

دلیل وسوسه‌انگیز دیگری که دریافت گواهینامه‌های مدیریت پروژه را توجیه می‌کند، افزایش چشمگیر حقوق و دستمزد است. مطالعات اخیر، نشان می‌دهند اگر گواهینامه متخصص پروژه را دریافت کنید حقوق شما در مقایسه با مدیران پروژه‌ای که این گواهینامه را ندارند، 20 درصد افزایش خواهد داشت.  

دلیل 3: پروژه‌های چالشی و فرصت‌های شغلی بهتر

گواهینامه مدیریت پروژه کمک می‌کند اعتماد مدیرانی را به‌دست‌ آورید که روی پروژه‌های چالش‌برانگیز کار می‌کنند. وقتی مجموعه مهارت‌های کلیدی خود در ارتباط با مدیریت پروژه را توسعه می‌دهید، مدیران دیگر از سپردن پروژه‌های مهم به شما هراسی ندارند و دیگر لازم نیست قبل از سپردن پروژه به شما با خودشان کلنجار بروند. در واقع با دریافت گواهینامه‌ای که نشان می‌دهد دانش و مهارت لازم را دارید، این شانس را به‌دست می‌آورید تا به فرصت‌های شغلی بهتر در سازمان‌های بزرگ‌تر فکر کنید. 

دلیل 4: اجرای بهتر پروژه

متخصصان مدیریت پروژه که دارای گواهینامه هستند، در مقایسه با افراد فاقد این گواهینامه عملکرد بهتری دارند. چنین مدیرانی اطلاعات کافی در ارتباط با جدیدترین فرآیندهای راهبردی همچون راه‌اندازی، برنامه‌ریزی، اجرا، نظارت، اتمام پروژه، مدیریت ریسک و بهترین شیوه‌های مدیریت پروژه دارند. چنین اطلاعات با ارزشی کمک می‌کند تا گام‌های صحیحی در جهت عملکرد بهتر اتخاذ کرد و بهره‌وری کلی تیم‌ها را بهبود بخشید. 

دلیل 5: سرمایه‌گذاری هوشمند در آینده

با توجه به این حقیقت که این گواهینامه‌ها در مقایسه با برخی دوره‌ها و آزمون‌های خاص، زیاد پرهزینه و گران‌قیمت نیستند، پس نباید از تاثیرات مثبت آن‌ها بر آینده شغلی غافل شد. به عبارت دقیق‌تر، دریافت این گواهینامه‌ها یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه است، زیرا هر زمان بحران‌های اقتصادی دامن‌گیر یک سازمان یا شرکتی شود، اولین افرادی که در لبه پرتگاه اخراج قرار می‌گیرند، افراد فاقد مدارک تخصصی هستند. در نتیجه مدارک تخصصی یک امنیت شغلی مناسب برای افراد پدید می‌آورند. 

12 گواهینامه برتر مدیریت پروژه

حال به سراغ گواهینامه‌های مختلف مدیریت پروژه می‌رویم که می‌توانند موقعیت شغلی شما را بهبود بخشیده و سطح درآمدها را افزایش دهند. 

1-MP: متخصص مدیریت پروژه

PMP مهم‌ترین گواهینامه شناخته شده صنعتی برای مدیران پروژه است. این گواهینامه به عنوان استاندارد طلایی در مدیریت پروژه در سراسر جهان شناخته می‌شود. این گواهینامه در واقع یک گواهینامه جهانی است چرا که به عنوان یک متخصص مدیریت پروژه، می‌توانید  تقریباً در هر صنعتی با هر روش کاری و در هر مکانی، کار کنید.

پیش نیازها:

  •      مدرک متوسطه ( دیپلم دبیرستان، مدرک مرتبط یا معادل جهانی آن)
  •      7500 ساعت رهبری و مدیریت پروژه‌ها
  •      35 ساعت آموزش مدیریت پروژه

2 -CAPM: دستیار تایید شده در مدیریت پروژه

اگر به دنبال گواهینامه‌ای هستید که بتواند شما را در بازار شغلی متمایز کند و اعتبار شما در مدیریت پروژه‌ها را بالا ببرد، CAPM گزینه مناسبی است. این گواهینامه بیانگر درک شما از دانش پایه، واژه شناسی و فرایندهای مدیریت موثر پروژه است. CAPM به مدت 5 سال اعتبار دارد و برای تمدید مدرک، نیازی به گذراندن واحدهای آموزش پیشرفت حرفه‌ای (PDU) سرنام Professional Development Units  نیست.

پیش نیاز

  •      مدرک متوسطه ( دیپلم دبیرستان، مدرک مرتبط، یا معادل جهانی آن)
  •      1500 ساعت تجربه عملی در پروژه‌ها

یا

  •      23 ساعت آموزش مدیریت پروژه تا زمانی که برای آزمون حاضر می‌شوید

3 - CSM: گواهینامه اسکرام‌مستر حرفه‌ای (Certified ScrumMaster)

با افزایش کاربرد متدولوژی چابک (agile methodology) در سازمان‌های فناوری‌اطلاعات، متخصصان به دنبال گواهینامه‌هایی هستند که به آن‌ها کمک کند به یک اسکرام مستر حرفه‌ای تبدیل شوند. به عنوان یک اسکرام مستر حرفه‌ای، لازم است با چارچوب اسکرام آشنایی کامل داشته باشید و همچنین درک صحیحی از نقش تیم، رویدادها، سازه‌ها و قوانین به دست آورد تا بتوانید یک تیم متشکل از متخصصان آشنا با متدولوژی اسکرام را مدیریت کنید. اسکرام محبوب‌ترین متدولوژی مدیریت پروژه به صورت چابک است که اجازه می‌دهد مدیر پروژه در هر لحظه با نگاه کردن به داشبورد پروژه از وضعیت پیشرفت، مشکلات و ریسک‌های احتمالی مطلع شود. 

پیش نیاز:

  •      آشنایی کلی در مورد اسکرام
  •      حضور در دوره 16 ساعته( دو روزه) CMS
  •      پس از گذراندن آزمون CMS و قبول مانیفست این گواهینامه (اسکرام) و تکمیل پروفایل اعضای Scrum Alliance گواهینامه مربوطه اعطا می‌شود. 

    4 - واهینامه +CompTIA Project

آزمون +CompTIA Project برای متخصصان تجاری که پروژه‌هایی با مقیاس کوچک تا متوسط را مدیریت یا هماهنگ می‌کنند، طراحی شده است. این گواهینامه در سطح مقدماتی و مناسب افرادی است که تجربه یکساله در مدیریت پروژه دارند و پروژه‌های ساده با پیچیدگی کمتر را مدیریت می‌کنند. +Project کاربردی‌تر از گواهینامه‌های دیگر است، زیرا مفاهیم اساسی مدیریت پروژه را فراتر از محدوده یک متدولوژی یا چارچوب، پوشش می‌دهد. این گواهینامه کمک می‌کند تا اصول اولیه پروژه، محدودیت‌ها، ابزارها، مستندسازی و مدیریت تغییر را بیاموزید.

پیش نیاز:

  •      یک سال تجربه در مورد چرخه حیات پروژه
  •      توانایی مدیریت منابع و سهام‌داران
  •      مهارت‌های ارتباطی
  •      مستندسازی پروژه

5 - PRINCE2 Foundation/PRINCE2 Practitioner

مدیریت پروژه‌ در یک محیط کنترل‌شده (PRINCE2) شناخته‌شده‌ترین گواهینامه بین‌المللی به‌ویژه در اروپا و انگلستان است. گواهینامه‌های PRINCE2 در سطح جهانی شناخته شده و مورد توجه کارفرمایان هستند. دقت کنید دو گواهینامه اصلی به‌نام‌های PRINCE2 Practitioner و PRINCE2 Foundation وجود دارند. این گواهینامه‌ها کمک می‌کنند به سرعت مهارت‌ها و قابلیت‌های خود در برخی از موقعیت‌های کلیدی تجارت را ارتقاء دهید. این گواهینامه‌ها اساسا روی مدیریت و تحویل پروژه از ابتدا (راه‌اندازی) تا انتها ( تحویل) تمرکز دارند.

پیش نیازها:

  •      قبل از آن‌که بتوانید گواهی PRINCE2 Practitioner را دریافت کنید، لازم است در ابتدا گواهی PRINCE2 Foundation؛ متخصص مدیریت پروژه (PMP)، دستیار تایید شده در مدیریت پروژه (CAPM) یا گواهینامه IPMA را دریافت کرده باشید. 

    6 -CPMP: کارشناس تاییده شده مدیریت پروژه

دوره CPMP مناسب مدیران پروژه‌ای است که می‌خواهند تجربه عملی در مدیریت پروژه به دست آورند و با ابزارها و تکنیک‌های مختلف آشنا شوند تا در زمان واقعی بتوانند پروژه‌ها را به شکل بهتری مدیریت کنند. گواهینامه فوق به متخصصان کمک می‌کند تا بتوانند مهارت‌های مدیریتی، رهبری و فنی لازم برای اجرای موفق‌آمیز پروژه‌ها را کسب کنند.  

پیش نیاز:

  • بدون پیش‌نیاز، اما توصیه می‌شود که داوطلب در یک دوره آماده‌سازی سه‌روزه شرکت کند.

7 - APM: دستیار مدیر پروژه 

گواهینامه دستیار مدیر پروژه یک گواهینامه در سطح مقدماتی در زمینه چارچوب مدیریت پروژه (Project Management Framework) است. این گواهینامه یک اعتبارنامه شناخته شده جهانی است که نشان می‌دهد داوطلب در سطح مقدماتی مدیریت پروژه اطلاعات و دانش لازم را دارد. این آزمون شامل50 سوال چند گزینه‌ای است که داوطلب باید نمره 70 درصدی (یعنی به 35 سوال از 50 سوال پاسخ صحیح بدهد) را برای گذراندن این آزمون کسب کند. مدت زمان پاسخ‌گویی به سوالات 1 ساعت است.

پیش نیاز:

  • عدم نیاز به آموزش یا تجربیات رسمی

8 - MPM: مدیر ارشد پروژه 

آکادمی آمریکایی مدیریت پروژه(AAPM) ، گواهینامه مدیر ارشد پروژه  (MPM) را برای متقاضیانی صادر می‌کند که اشراف کاملی بر مقرارت کمیسیون تحصیلی، آموزش، دانش صنعتی، اصول اخلاقی و ادامه تحصیل داشته باشند.

نه تنها مدیران پروژه، بلکه افراد با مسئولیت‌های تجاری و فنی نیز می‌توانند برای گرفتن این گواهینامه اقدام کنند. 

پیش نیاز:

  •  سه سال سابقه و آموزش مدیریت پروژه. 

9- PPM: متخصص در مدیریت پروژه

موسسه دستیار جهانی مدیریت کیفیت (GAQM) دوره تخصصی در مدیریت پروژه (PPM) برگزار می‌کند. این گواهینامه سطح متوسط، شامل ماژول‌های مدیریتی از جمله، نحوه برنامه‌ریزی، اجرا، کنترل و تکمیل پروژه است. 

همچنین به افراد می‌آموزد تا زمان‌بندی پروژه، معیارهای پروژه و روش‌های مختلف رهبری و مدیریت پروژه را تدوین کنید. این گواهینامه روی آموزش مدیران پروژه مجرب تمرکز دارد تا بتوانند بخوبی با وجود خطرات احتمالی کار کنند، بحران‌ها را کنترل کرده و تیم را در جهت انجام بهتر کارها ترغیب کنند.

پیش نیازها:

  •      دوره آموزشی E-Course
  •      داوطلبین باید در مدیریت پروژه‌های مختلف مشارکت کرده باشند. 

10- CPD: سرپرست معتبر پروژه

موسسه (GAQM) دوره دیگری به‌نام مدیر پروژه تایید شده (CPD) را برگزار می‌کند. CPD یک گواهینامه شناخته شده جهانی است و در بالاترین سطح اعتبار مدیریت پروژه قرار دارد. این گواهینامه برای افراد مجربی طراحی شده که دوست دارند فراتر از PPM معمولی باشند و به کارشناس مدیریت پروژه تبدیل شوند.

پیش نیاز:

  • گواهینامه مدیر معتبر پروژه (CPD) مستلزم تکمیل اجباری دوره آموزشی E-Course است.

11- CPM: مدیر معتبر پروژه (IAPM)

انجمن بین‌المللی مدیران پروژه (IAPM) یک نهاد شناخته شده جهانی است که گواهینامه‌هایی را ارائه می‌دهد که مزایای رقابتی شفافی برای متخصصان به همراه دارد. گواهینامه مدیر معتبر پروژه (IAPM) مختص افرادی است که می‌خواهند پروژه‌ها را به شکل موثری مدیریت و پیاده‌سازی کنند. این گواهینامه به نوعی دانش تئوری افراد در مدیریت پروژه را به اثبات می‌رساند. 

پیش نیاز:

  •      الزامی ندارد، اما کارگاه‌هایی برای با هدف یادآوری مطالب برگزار می‌شود. 
  •      داوطلب در صورت آمادگی، می‌تواند آزمون بدهد
  •      داوطلبان برای قبولی به 65 درصد سوالات آزمون به درستی پاسخ دهند. 

12 - گواهینامه آموزش مدیریت پروژه ( 30 دوره)

مدیریت پروژه به فرآیندی اشاره دارد که یک متخصص مجبور است پروژه را طبق قوانین سازمان در یک قالب استاندارد اداره کند. هیچ تخصصی در این زمینه لازم نیست، اما دانش در هر زمینه‌ای ضروری است. نیاز اصلی مدیر پروژه، تکمیل پروژه در زمان معین و تحقق هدف است.

پیش نیازها:

  •      متقاضی حوزه مدیریت پروژه، باید فارغ التحصیل دانشگاهی باشد. اگر متقاضی کسب‌وکار کوچکی داشته باشد، می‌تواند از این مهارت‌ها برای شرکت در این آزمون استفاده کند. 
  •      این آزمون به شکل آنلاین برگزار شده و شامل 175 سوال چند گزینه‌ای و 25 سوال تشریحی است. 

سخن پایانی

گواهینامه‌های مدیریت پروژه متقاضیان زیادی دارند. این گواهینامه‌ها یک مدیر پروژه را از افرادی که فاقد هرگونه مدرک تخصصی در این زمینه هستند متمایز می‌کند. می‌کند که فاقد هرگونه مدرک تخصصی در این زمینه هستند. با ثبت نام و دریافت هریک از این گواهینامه‌های مدیریت پروژه به راحتی می‌توانید سطح مهارت‌ها را ارتقا داده و حقوق بیشتری دریافت کنید. 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg